Home de Rijschool Tarieven Aanmelden Theorie Rijles Examen Contact Korting Downloads Facebook
 








“Motorcontrole”

Je hoeft geen monteur te zijn om zelf de motor op een aantal punten na te lopen.
Maar het is wel van belang dat je als (toekomstige) automobilist wel de basisfuncties weet.
Het gaat hierbij voornamelijk om het regelmatig controleren van de niveaus  van de diverse vloeistoffen, waarbij het voor zich spreekt dat hoe meer je rijdt, hoe vaker je deze controles moet uitvoeren.

We nemen even een kijkje wat nou die diverse vloeistoffen zijn:

Ruitensproeiervloeistof,
ook wel ruitenwisservloeistof  genaamd, is een cocktail die in een auto word gebruikt om door middel van de ruitensproeier de voor-en vaak ook  achterruit van een auto te reinigen tijden het rijden. In de winter is er een winter ruitensproeiervloeistof nodig. Deze is verkrijgbaar variërend tot een vorst van -10 Celsius, tot zelfs -40 Celsius. Deze vloeistof kan kant en klaar bij een tankstation of bouwmarkt worden gekocht, maar kan ook zelf worden gemengd.

Olievuldop,
Olie heeft in de motor meerdere functies. Het is niet alleen een smeermiddel voor de draaiende delen, maar ook een koelmiddel en zelfs een reinigingsmiddel. Elke motor zal een deel van zijn
olie “verbruiken”, de één iets meer dan de ander.

Oliepeilstok,
Peil de olie bij voorkeur als de motor koud is. Laat, als je onderweg bent, de motor minimaal 10minuten afkoelen.

  • zorg dat de auto horizontaal (waterpas) staat. dan krijg je een betrouwbare meting.
  • veeg de peilstok voor het peilen eerst goed schoon, stop hem daarna terug en haal ‘m er dan weer uit om hem af te lezen.
  • idealiter staat het niveau tussen de twee indicatoren voor het minimale en maximale peil.
  • het verschil tussen het minimum- en maximumniveau is meestal een liter. Staat het peil precies op de min, dan moet er dus een halve liter bij.
  • vul zeker niet meer olie bij dan het maximumniveau, want te veel olie kan ook schadelijk zijn voor de motor.
    (de olieafdichtingen krijgen dan teveel druk waardoor ze kunnen gaan lekken)
  • in het instructieboekje staat welke olie u nodig heeft.

Remvloeistof,
Controleer ook hier weer of het peil tussen minimum en het maximum staat. Bijvullen kun je het beste door de garage laten doen, want ook hier geldt, dat teveel niet goed is en het gaat hier wel om de remmen.  Daar kan het maar beter niet fout mee gaan. Verder is remvloeistof ook nog een behoorlijk giftig goedje.

Accu,
De accu is eigenlijk een grote batterij.
Zodra je de auto gestart hebt, zal je dynamo de accu verder gaan opladen, waarmee je alle elektrische onderdelen (ramen, airco, ventilator, spiegels etc. etc. )kan voorzien van stroom.
Heel lang geleden moest een auto “aan geslingerd” worden (sinds 1912 is de “zelfstarter” op de markt gekomen).Daarvoor hebben we nu een startmotor. en die werkt ook op stroom.
De meeste moderne accu’s zijn onderhoudsvrij. wat je wel kunt doen, is af en toe controleren of de polen (waar je stroomkabels aan bevestigd zijn) niet geoxideerd zijn (roest).

Koelvloeistof.
Dit zorgt ervoor dat je motor niet oververhit raakt.
Zorg dat het niveau tussen min. en max. staat. Mocht je onverhoopt toch met een kokende motor komen te staan, wacht dan met bijvullen tot de motor is afgekoeld. Het systeem staat namelijk onder druk en als je dan te vroeg de dop er af draait, loop je kans je te branden aan de hete stoom.

 
 
Zaterdag, 4 Mei 2024   
gertjanverweij.nl Webbouwvakker